Dzisiaj jest: 15 Maj 2024    |    Imieniny: Zofia, Jan, Izydor
1
6
7
2
3
4
5

„Mandala i jej zastosowanie w edukacji początkowej” – opracowanie na podstawie materiałów szkoleniow

"Mandala to rysunek figur, trójkątów, kwadratów, kwiatów, kręgów wpisanych w koło lub kwadrat. Wszystkie elementy od środka - przyporządkowane centrum.

 

          Słowo Man – dala pochodzi ze staro indoeuropejskiej grupy języka i określa obwód, koło, krąg. W buddyjskim jak tez w hinduskim pojmowaniu tradycji, mandala to środek pomocniczy (jak różaniec do modlitwy), przez który medytujący znajduje w sobie symboliczną rzeczywistość. Nawet ciało w otaczającym świecie może być mandalą – symbolicznym „centrum świata”. /M. Eliade/

        Tak wiec nie powinno dziwić, że mandala znajduje zastosowanie w psychoterapii, gdzie używa się jej do wyrażania pokładów własnej osobowości. /C. G. Jung/

    Kolejną możliwością stało się wykorzystanie mandali w terapii pedagogicznej i działalności dydaktycznej jako alternatywnej metody pracy z dziećmi:

                                       - nadpobudliwymi psychoruchowo,

                                       - z problemami emocjonalnymi,

                                       - z zaburzeniami w sferze percepcji wzrokowej,

                                        - sprawności grafomotorycznej,

                                        - orientacji przestrzennej.

 

     Mandala to doskonała forma zabawy oraz ćwiczeń relaksujących i odprężających stosowana zarówno w szkole jak i w domu.

      Najważniejszy w mandali jest jej środek. „Mandala to środki pomocnicze w drodze do samego siebie” – pisze Giuseppe Tucci.

 

Główne sposoby pracy z mandalą ( indywidualnie lub zbiorowo):

- Kolorowanie,

                       Pytania pomocnicze, które pomogą zrozumieć pracującego z mandalą:

*                                                                    Co czułeś podczas kolorowania mandali?

*                                                                    Jak działały na ciebie formy obrazu?

*                                                                  Czy stosowałeś podane zasady pracy czy malowałeś wg. własnego pomysłu?

*                                                                  Jakich kolorów użyłeś?

*                                                                Czy rozpoczynałeś kolorowanie od środka czy od zewnątrz?

*                                                              Jeśli przyjrzysz się swojej mandali, to czy ma ona coś wspólnego z twoim życiem?

 

- rozwijanie, obserwacja, doskonalenie koncentracji,

Uczestnicy otrzymują takie same mandale do kolorowania i wpatrują się w nią z muzyką relaksacyjną w tle. Koncentruje się na środku, dostrzega reguły, przyporządkowuje kolory.

- wymyślanie i rysowanie.

 

Interpretacja mandali opiera się na analizie:

- kolorów i kształtów,

- związków między kolorami,

- siły kreski,"

 

Więcej informacji: www.wir-wydawnictwo.com

Mandale przygotowane przez dzieci (patrz załączniki 1 - 8)