Czym zajmuje się logopeda w Naszym Zespole Szkół?
Czym zajmuje się logopeda w Naszym Zespole Szkół?
Cele prowadzonych terapii logopedycznych:
- prowadzenie profilaktyki zaburzeń i wad wymowy,
- kształtowanie prawidłowej mowy pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym,
- kształtowanie słuchu fonemowego,
I PROFILAKTYKA
1. Profilaktyka skierowana do dzieci:
- badania przesiewowe prowadzone wśród dzieci 5-cio i sześcioletnich,
- badania dzieci wg zgłoszeń z młodszych grup wiekowych,
2. Działania profilaktyczne skierowane do rodziców:
- poinformowanie o wadach wymowy po badaniach przesiewowych,
- konsultacje dla rodziców zgłaszających się z dziećmi,
- prelekcje dla rodziców,
- prowadzenie godziny konsultacyjnej dla rodziców,
- konsultacje dla rodziców podczas tzw. ?drzwi otwartych?,
- instruowanie rodziców o sposobach pracy z dziećmi,
- zachęcanie rodziców do pracy z dzieckiem przez wskazanie celów terapii i udostępnianie literatury,
II BADANIA DIAGNOSTYCZNE
- badania dzieci wytypowanych podczas badań przesiewowych,
- badania dzieci zgłoszonych przez nauczycieli
- badania dzieci zgłoszonych przez rodziców
III DZIAŁANIA POSTDIAGNOSTYCZNE
- Działalność skierowana do dziecka
- planowanie pracy terapeutycznej dla poszczególnych dzieci lub grup dzieci,
- odnawianie z rodzicami programu terapii i warunków jej prowadzenia,
- przygotowywanie materiałów do indywidualnych przypadków i grup dzieci,
- kierowanie dziecka do specjalistów wg potrzeb ( do laryngologa, foniatry, ortodonty, psychologa, pedagoga itp.)
2. Działalność skierowana do nauczycieli i środowiska
- informowanie nauczycieli o wynikach badań przesiewowych oraz o przebiegu terapii,
- konsultacje dla rodziców i nauczycieli dotyczące indywidualnych przypadków,
- współpraca z pedagogiem szkolnym, stomatologiem, laryngologiem, ortodontą
IV DZIAŁALNOŚĆ TERAPEYTYCZNA
1. Indywidualna terapia dziecka z zaburzeniami i wadami wymowy
- zaplanowanie programu terapii dla poszczególnych przypadków,
- budowanie więzi emocjonalnej z dzieckiem uczęszczającym na terapię,
- ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne: języka, warg, podniebienia miękkiego, ćwiczenia oddechowe,
- ćwiczenia fonacyjne,
- ćwiczenia słuchowe,
- opracowanie układów artykulacyjnych właściwych dla danego szeregu głosek,
- opracowanie struktur językowych:
- wywołanie głoski w izolacji,
- utrwalanie głoski w opozycji do samogłosek,
- trwalanie głosek w sylabach,
- trwalanie głosek w nagłosie, wygłosie i śródgłosie,
- trwalanie głosek w wyrażeniach,
- trwalanie głosek w zdaniach,
- trwalanie głosek w zabawach, grach dydaktycznych i mowie spontanicznej,
- kształtowanie i doskonalenie umiejętności komunikacyjnych,
- kształtowanie i doskonalenie systemu gramatycznego.
2. Kształtowanie słuchu mownego
- kształtowanie słuchu fonemowego,
- kształtowanie słuchu fonematycznego,
- ćwiczenie syntezy i analizy głoskowej wyrazów,
- opracowanie materiałów do ćwiczeń utrwalających
3. Zadania w zakresie kompensacji i korekty zaburzeń funkcji percepcyjno ? motorycznych
- usprawnianie syntezy i analizy słuchowej,
- stymulowanie językowego rozwoju dziecka,
- ćwiczenie orientacji przestrzennej,
- ćwiczenie orientacji w schemacie ciała,
- usprawnianie spostrzegania wzrokowego (dobieranie obrazkowe, rozpoznawanie obrazków wg instrukcji słownej itd.)
- usprawnianie koordynacji słuchowo ? ruchowej, odtwarzanie rytmu, rozpoznawanie rytmu zgodnego z układem przestrzennym itp.,
- prowadzenie terapii dzieci jąkających oraz z zaburzeniami sprzężonymi