Dzisiaj jest: 15 Maj 2024    |    Imieniny: Zofia, Jan, Izydor
1
6
7
2
3
4
5

Czym zajmuje się logopeda w Naszym Zespole Szkół?

Czym zajmuje się logopeda w Naszym Zespole Szkół?

 Cele prowadzonych terapii logopedycznych:

  • prowadzenie profilaktyki zaburzeń i wad wymowy,
  • kształtowanie prawidłowej mowy pod względem fonetycznym, gramatycznym i       leksykalnym,
  •  kształtowanie słuchu fonemowego,

I  PROFILAKTYKA

1. Profilaktyka skierowana do dzieci:

  • badania przesiewowe prowadzone wśród dzieci 5-cio i sześcioletnich,
  • badania dzieci wg zgłoszeń z młodszych grup wiekowych,

2. Działania profilaktyczne skierowane do rodziców:

  • poinformowanie o wadach wymowy po badaniach przesiewowych,
  • konsultacje dla rodziców zgłaszających się z dziećmi,
  • prelekcje dla rodziców,
  • prowadzenie godziny konsultacyjnej dla rodziców,
  • konsultacje dla rodziców podczas tzw. ?drzwi otwartych?,
  • instruowanie rodziców o sposobach pracy z dziećmi,
  • zachęcanie rodziców do pracy z dzieckiem przez wskazanie celów terapii i     udostępnianie literatury,

 

II BADANIA  DIAGNOSTYCZNE

  • badania dzieci wytypowanych podczas badań przesiewowych,
  • badania dzieci zgłoszonych przez nauczycieli
  • badania dzieci zgłoszonych przez rodziców

 

III DZIAŁANIA POSTDIAGNOSTYCZNE

  1. Działalność skierowana do dziecka
  • planowanie pracy terapeutycznej dla poszczególnych dzieci lub grup dzieci,
  • odnawianie z rodzicami programu terapii i warunków jej prowadzenia,
  • przygotowywanie materiałów do indywidualnych przypadków i grup dzieci,
  • kierowanie dziecka do specjalistów wg potrzeb ( do laryngologa, foniatry, ortodonty, psychologa, pedagoga itp.)

   2. Działalność skierowana do nauczycieli i środowiska

  •  informowanie nauczycieli o wynikach badań przesiewowych oraz o przebiegu terapii,
  • konsultacje dla rodziców i nauczycieli dotyczące indywidualnych przypadków,
  • współpraca z pedagogiem szkolnym,  stomatologiem, laryngologiem, ortodontą

 

IV DZIAŁALNOŚĆ TERAPEYTYCZNA

  1. Indywidualna terapia dziecka z zaburzeniami i wadami wymowy

  • zaplanowanie programu terapii dla poszczególnych przypadków,
  • budowanie więzi emocjonalnej z dzieckiem uczęszczającym na terapię,
  • ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne: języka, warg, podniebienia miękkiego, ćwiczenia oddechowe,
  • ćwiczenia fonacyjne,
  • ćwiczenia słuchowe,
  • opracowanie układów artykulacyjnych właściwych dla danego szeregu głosek,
  • opracowanie struktur językowych:

               - wywołanie głoski w izolacji,

               - utrwalanie głoski w opozycji do samogłosek,

               - trwalanie głosek w sylabach,

               - trwalanie głosek w nagłosie, wygłosie i śródgłosie,

               - trwalanie głosek w wyrażeniach,

               - trwalanie głosek w zdaniach,

               - trwalanie głosek w zabawach, grach dydaktycznych i mowie spontanicznej,

  • kształtowanie i doskonalenie umiejętności komunikacyjnych,
  • kształtowanie i doskonalenie systemu gramatycznego.

  2. Kształtowanie słuchu mownego

  • kształtowanie słuchu fonemowego,
  • kształtowanie słuchu fonematycznego,
  • ćwiczenie syntezy i analizy głoskowej wyrazów,
  • opracowanie materiałów do ćwiczeń utrwalających

  3. Zadania w zakresie kompensacji i korekty zaburzeń funkcji percepcyjno ? motorycznych

  • usprawnianie syntezy i analizy słuchowej,
  • stymulowanie językowego rozwoju dziecka,
  • ćwiczenie orientacji przestrzennej,
  • ćwiczenie orientacji w schemacie ciała,
  • usprawnianie spostrzegania wzrokowego (dobieranie obrazkowe, rozpoznawanie obrazków wg instrukcji słownej itd.)
  • usprawnianie koordynacji słuchowo ? ruchowej, odtwarzanie rytmu, rozpoznawanie rytmu zgodnego z układem przestrzennym itp.,
  • prowadzenie terapii dzieci jąkających oraz z zaburzeniami sprzężonymi