Rozwój mowy dziecka
Rozwój mowy dziecka
Najczęściej w literaturze wyodrębnia się cztery okresy kształtowania się mowy dziecka:
- okres melodii ( sygnału ? apelu; O ? 1 rok życia),
- okres wyrazu ( sygnały jednoklasowego; 1 ? 2 rok życia),
- okres zdania ( sygnału dwuklasowego; 2 ? 3 rok życia),
- okres swoistej mowy dziecięcej ( swoistych form językowych).[1]
Okres melodii ( 0 ? 1 rok życia )
Okres od narodzin do pierwszego roku życia to czas, kiedy dziecko komunikuje się z otoczeniem za pomocą krzyku i płaczu.
Między 2 a 5 tygodniem matka poznaje, czy dziecko jest głodne, ?mokro mu? czy jest mu zimno.[2] Krzyk jest ćwiczeniem narządów oddechowych. [3]
Około trzeciego tygodnia obserwujemy ?uśmiech społeczny?. Niemowlę uśmiecha się do bliskiej osoby, która do niego mówi i uśmiecha się.[4]
W 2 ? 3 miesiącu życia niemowlęcia rozpoczyna się głużenie.[5] Jak podaje literatura jest to odruch bezwarunkowy, nieświadomy trening narządów artykulacyjnych i występuje u wszystkich dzieci nawet z ciężkimi wadami słuchu.[6]
Przykładowe dźwięki w tym okresie: ?gli?, ?tli?, ?kli?, ?gla?, ?bli?, ?ebw?...[7]. Rozwojowi mowy towarzyszy, rzecz jasna, rozwój fizyczny. W tym czasie dziecko powinno unosić główkę.[8]
Między
Po dziecięciu miesiącach życia powinno reagować na ciche wołanie po imieniu z odległości 1,5 do 3 metrów, oraz na rytmiczne powtarzanie z odległości jednego metra takich spółgłosek jak: ?sss?, ?ppp?, ?ttt?.[9]
W 6 miesiącu życia rozpoczyna się gaworzenie. Jest to już odruch warunkowy. Dziecko powtarza dźwięki, które usłyszało z otoczenia albo które samo wydało przypadkowo. Gaworzenie to etap ?zabawy dźwiękiem? i jest treningiem słuchowym.[10]
Pod koniec pierwszego roku życia dziecko zaczyna rozumieć proste polecenia i pojawiają się pierwsze wyrazy: ?mama, dada, tata, baba?.[11]
Okres wyrazu (1 ? 2 rok życia)
W tym czasie dziecko używa już wielu samogłosek a, e, o, u, oraz j, i, ze spółgłosek wymawia p, b, m, t, d, n, k, ś, czasem ć. Dziecko w tym okresie często wymawia tylko pierwsze sylaby lub końcówki wyrazów.[12]
W końcu pierwszego roku życia rozwój dziecka przebiega w czterech kierunkach:
- rozszerzanie zakresu rozumianych słów i wypowiedzi,
- wzbogacanie używanego słownika,
- opanowywanie struktury gramatycznej,
- doskonalenie wymowy.[13]
Okres zdania ( 2 ? 3 rok życia )
Mowa ulega dalszym doskonaleniom i w tym czasie wyłaniają się poszczególne kategorie gramatyczne. Trudności w wypowiadaniu pewnych głosek wynikają z jeszcze niedostatecznej sprawności narządów mowy. Mowa jest już zrozumiała nie tylko dla najbliższego otoczenia.[14]
Dziecko powinno wypowiadać już głoski takie jak:
- wargowe: p, b, m, oraz ich zmiękczenia,
- wargowo ? zębowe: f, w oraz ich zmiękczenia,
- środkowo ? językowe: ś, ź, ć, dź, ń, ki, gi
- tylnojęzykowe: k, g, ch,
- przednio językowo - zębowe: t, d, n
- przedniojęzykowo ? dziąsłowe: l[15]
Około 3 roku życia mogą pojawić się głoski s, z, c a nawet sz, ż, cz, dż.[16] Dziecko buduje zdania 2 ? 3 wyrazowe i są to zdania oznajmujące, pytające, rozkazujące i wykrzyknikowe.[17]
Cechy charakterystyczne dziecko w końcu 3 rok życia:
- zmiękczanie głosek z szeregu syczącego (s, z, c, dz) i z szeregu szumiącego (sz, ż, cz, dż),
- głoska r jest zastępowana j lub l, czy ł,
- głoska f jest zastępowana przez ch i odwrotnie,
- upraszczanie grup spółgłoskowych w nagłosie lub śródgłosie wyrazu,
- brak końcówek w wypowiadanych wyrazach.[18]
Okres swoistej mowy dziecięcej ( 3 ? 7 rok życia )
W tym czasie dziecko zaczyna już odróżniać głoski s, z, c, dz od ich miękkich odpowiedników (ś, ź, ć, dź). Pod koniec 4 roku powinna pojawić się głoska r. W wieku 4 ? 5 lat pojawiają się głoski sz, ż, cz, dż, ale mogą być jeszcze zastępowane przez głoski s, z, c, dz.
Cechy mowy dziecka w wieku 3 ? 5 lat:
- opuszcza nagłos lub śródgłos wyrazu (elizja): np.?zupa midolowa?, ?kapel? (kapelusz),
- przestawia głoski a nawet całe sylaby (matateza): np. ?konalówki?, ?wałka?,
- tworzy nowe wyrazy z dwóch wyrazow (kontanimacja): np. ?zakluczyc? (zamknąć na klucz), ?zatelefonić? (zatelefonować i zadzwonić),
- zniekształca wyrazy: np. ?olompocik? (kompocik),
- zniekształca formy czasów: teraźniejszego, np. ?ja chcem?, przeszłego, np. ? boliło?, przyszłego, np. ?tramwaj zaras rusznie?,
- zniekształca formy rozkazujące: np. ?rozebnij mnie? i formy bezokolicznikowe: np. ?chce mi się śpić?,
- zniekształca formy rzeczowników, przymiotników, liczebników, zgrubienia,
- tworzy nowotwory: ?taka tryskawica? (fontanna), ?kuchniowe krzesło?.[19]
Dziecko 4-letnie:
- powinno wymawiać:
- głoski z szeregu syczącego (nie zastępować ich głoskami
z szeregu ciszącego),
- głoskę r, ale niekoniecznie,
- cechy mowy:
- seplenienie fizjologiczne (zamienia głoski z szeregu szumiącego na syczący lub ciszący),
- jeszcze upraszcza grupy spółgłoskowe
Dziecko 5- letnie:
- powinno wymawiać głoskę r,
- mowa zrozumiała dla szerszego otoczenia,
- poprawnie wymawia w mowie powtarzanej głoski z szeregu szumiącego (sz, rz, cz, dż), w mowie potocznej może jeszcze zastępować głoski z tego szeregu na głoski z szeregu syczącego (s, z ,c, dz),
- upraszcza grupy spółgłoskowe w nagłosie (na początku wyrazu) i w śródgłosie (w środku wyrazu),
Dziecko 6-letnie powinno mieć opanowaną mowę pod względem dźwiękowym[20].
Artykuł napisany na podstawie następującej literatury:
[2] G. Demelowa, Elementy logopedii. Warszawa 1979
[3] G. Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa 1978
[4] G. Demelowa, Elementy logopedii. Warszawa 1979
[5] E. M. Minczakiewicz, Mowa ? rozwój, zaburzenia, terapia. Kraków 1997
[6] Tamże
[7] G. Demelowa, Elementy logopedii. Warszawa 1979
[8] G. Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa 1978
[9] G. Demelowa, Elementy logopedii, Warszawa 1979
[10] E. M. Minczakiewicz, Mowa ? rozwój, zaburzenia, terapia. Kraków 1997
[11] Tamże
[12] G. Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa 1978
[13] E. M. Minczakiewicz, Mowa ? rozwój, zaburzenia, terapia. Kraków 1997
[14] G. Demelowa, Elementy logopedii. Warszawa 1979
[15] P. Smoczyński, Przyswajanie przez dziecko podstaw systemu językowego. Łódź 1955
[16] G. Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa 1978
[17] G. Demelowa, Elementy logopedii. Warszawa 1979
[18] E. Minczakiewicz, Mowa ? rozwój, zaburzenia, terapia. Kraków 1997
[19] G. Demelowa, Elementy logopedii. Warszawa 1979
[20] A. Sołtys ? Chmielowicz, Wymowa dzieci przedszkolnych. Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998