Dzisiaj jest: 14 Maj 2024    |    Imieniny: Maciej, Bonifacy, Dobiesław
1
6
7
2
3
4
5

Zasady projektu

 

Zasady i warunki

realizacji projektu edukacyjnego uczniów Gimnazjum w Radzyniu Chełmińskim

 

1.    Uczniowie mają obowiązek realizowania projektów edukacyjnych na podstawie § 21a Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.), a udział ucznia w projekcie ma wpływ na ocenę zachowania zgodnie z zapisami statutu.

2.    Gimnazjum stwarza warunki do realizacji uczniowskich projektów edukacyjnych w ramach możliwości finansowych i organizacyjnych.

3.    Projekty mogą mieć charakter przedmiotowy,  międzyprzedmiotowy oraz inny a czas ich realizacji powinien wynosić od 2 tygodni do 7 miesięcy w zależności od problematyki i złożoności projektu.

4.    Projekty realizowane są od drugiego półrocza klasy pierwszej do końca pierwszego półrocza klasy trzeciej.

5.    Koordynatorem projektów edukacyjnych jest nauczyciel powołany przez dyrektora gimnazjum, którego zadaniem jest:

a) zebranie od zespołów przedmiotowych bądź poszczególnych nauczycieli propozycji tematów projektu, sporządzenie ich listy zbiorczej, przedstawienie jej dyrektorowi i radzie pedagogicznej oraz upowszechnienie w sposób przyjęty w szkole;

b) monitorowanie stanu realizacji projektów;

c) upowszechnienie informacji na temat realizowanych projektów;

d) organizację publicznej prezentacji projektów;

e) podsumowanie realizacji projektów i przedstawienie radzie pedagogicznej sprawozdania

zbiorczego na koniec roku szkolnego;

f) sporządzenie harmonogramu na dany rok szkolny;

g) udzielanie nauczycielom i uczniom pomocy merytorycznej na temat projektów;

h) prowadzenie dokumentacji projektowej;

6.    Opiekunem projektu jest nauczyciel powołany przez dyrektora gimnazjum. Opiekun projektu w szczególności odpowiada za:

a) wskazanie tematyki realizowanych projektów z uwzględnieniem zainteresowań uczniów i

treści podstawy programowej;

b) omówienie z uczniami zakresu tematycznego oraz celów projektu i koordynowanie podziału

uczniów na poszczególne zespoły projektowe;

c) opracowanie karty projektu i innych dokumentów ( kontrakt dla uczniów, arkusz oceny

projektu, narzędzia do ewaluacji, kryteria oceny projektu oraz instrukcja realizacji projektu) o

ile taka potrzeba zachodzi;

d) prowadzenie konsultacji dla uczniów realizujących projekt;

e) monitorowanie realizacji projektu;

f) ocenę projektu we współpracy z nauczycielami, którzy wspomagali jego realizację.

7.    Nauczyciele w zakresie swoich kompetencji  są zobowiązani do udzielenia wsparcia w realizacji projektów zespołowi projektowemu, który za pośrednictwem opiekuna projektu zwróci się o pomoc, a także, na prośbę opiekuna projektu, biorą udział w opracowaniu kryteriów oceny projektu i samej ocenie projektu.

8.    Zadania wychowawcy klasy związane z realizacją projektu:

a) poinformowanie uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego;

b) prowadzenie działań organizacyjnych, związanych z realizacją projektu przez wszystkich uczniów klasy, dotyczących w szczególności:

?         ustalenie składu zespołów projektowych,

?         wyboru tematu i grupy projektowej przez każdego ucznia klasy,

?         monitorowania udziału uczniów w pracach zespołu poprzez kontakt z opiekunem zespołu,

?         przekazywania informacji o wynikach monitorowania rodzicom;

c) komunikowanie się z opiekunami projektów w sprawie oceniania zachowania;

d) dokonywanie zapisów dotyczących realizacją przez ucznia projektu edukacyjnego w dokumentacji szkolnej (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, świadectwa, inne ustalone przez szkołę).

9.    Uczniowie mogą realizować projekty w zespołach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowych liczących 3?6 osób. W uzasadnionych przypadkach można utworzyć zespoły liczniejsze.

10.              Podział na poszczególne zespoły projektowe odbywa się w sposób:

a) poprzez dobór przez wychowawcę klasy,

b) poprzez dobór samodzielny uczniów w uzgodnieniu z wychowawcą lub wychowawcami,

c) poprzez wybór opiekuna projektu w uzgodnieniu z wychowawcą lub wychowawcami, zgodnie z ustalonymi wcześniej kryteriami.

11.              Zadania zespołu określa kontrakt zawarty z opiekunem.

12.              Przy wyborze tematyki projektu obowiązuje zasada dobrowolności, a jeden projekt może być

realizowany niezależnie przez kilka zespołów uczniowskich.

13.              Tematyka projektów wraz z określeniem celów, terminów planowanego zakończenia projektu oraz sposobu prezentacji efektów, składem zespołu, warunkami realizacji jest zgłaszana przez opiekuna projektu do koordynatora.

14.              Dyrektor dopuszcza złożone projekty do realizacji, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne i warunki, jakimi dysponuje gimnazjum.

15.              Dopuszcza się, w wyjątkowych sytuacjach, modyfikację listy projektów realizowanych w trakcie danego roku szkolnego, a także zmianę tematyki, terminów zakończenia i sposobu prezentacji efektów, a także opiekuna projektu, o ile wystąpiły przyczyny, które uniemożliwiły realizację podjętego zadania.

16.              Realizacja projektu może być dokonywana podczas zajęć lekcyjnych, o ile nie zaburza to zasad ustalonych przez nauczyciela prowadzącego zajęcia, a także podczas zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych według ustalonego wcześniej harmonogramu.

17.              Końcowa ocena projektu ma formę opisową. Kryteria oceny są znane uczniom ? członkom zespołu od samego początku pracy nad projektem.

18.              Udział ucznia w projekcie ma wpływ na ocenę zachowania, zgodnie z zasadami ustalonymi w statucie szkoły.

19.              W przypadku projektów przedmiotowych lub międzyprzedmiotowych udział ucznia w projekcie może być uwzględniony w ocenie z danego przedmiotu.

20.              Dokumentacja dotycząca projektu winna zawierać zgłoszenie projektu, kartę projektu,  kontrakt z uczniami, sprawozdanie  i inne dokumenty, które opiekun uzna za niezbędne do realizacji projektu.

21.              Po zakończeniu projektu opiekun przekazuje dokumentację koordynatorowi.

22.              Dokumentację przechowuje się do końca roku szkolnego, w którym uczeń kończy gimnazjum.

23.              W przypadku udziału w kilku projektach uczeń może zdecydować o wyborze projektu, który będzie wpisany na świadectwie ukończenia gimnazjum w terminie do 30 maja w ostatnim roku nauki w gimnazjum.